• Vi är stolta

Vi är stolta

Vänsterpartiet går med stolthet och rak rygg i Pridetåget. I år som alla andra år. För oss är det självklart att alla människor ska ha samma rättigheter oavsett sexuell läggning eller könsidentitet.

Trots att det går åt rätt håll på många vis så finns det mörka krafter i vårt samhälle som gjort sig påminda under de senaste åren. Inte minst genom den starkt homofobiska och nazistiska Nordiska motståndsrörelsen.

Människor blir misshandlade och trakasserade på grund av sexuell läggning. Det sker trots att svensk lagstiftning har blivit bättre på att inkludera HBTQ-personer. Vi vet att både hatet och hoten har ökat och det måste vi, tillsammans, sätta stopp för. Vi måste fortsätta förstärka och utveckla arbetet mot hatbrott.

I vår omvärld ser vi hur diktaturstater och även demokratier tar lätt på mord av homosexuella, och också försämrar lagstiftningen. De senaste åren har utvecklingen emellertid gått åt rätt håll, men fortfarande är det kriminellt att vara homosexuell i 72 länder; i 14 länder ger det långa fängelsestraff och i 8 länder dödsstraff.

Vi har ca 65 miljoner människor som befinner sig på flykt undan krig och förföljelser. I Sverige ska lagen ge asyl till den som känner välgrundad fruktan för förföljelse på grund av kön eller sexuell läggning. Istället ser vi hur Migrationsverkets beslut brister vad gäller rättssäkerhet. Vänsterpartiet har från första början starkt kritiserat den nyare, hårdare migrationspolitiken.

När riksdagen röstade igenom den tillfälliga asyllagstiftningen, var det med vetskap om att den skulle göra det svårare för hbtq-flyktingar att få uppehållstillstånd. Genom den nya lagen avskaffas möjligheten att få asyl som ”övriga skyddsbehövande”, vilket drabbar hbtq-personer som flyr, särskilt hårt.

När reaktionära, rasistiska, homo- och transfobiska krafter flyttar fram sina positioner måste vi som står upp för alla människors lika värde göra mer. Både för att främja hbtq-personers rättigheter runt om i världen, och för att Sverige ska bli en fristad för den som flyr undan homo- och transfobi. Vänsterpartiet kommer alltid att gå i bräschen i den kampen.

Det är med vetskap om detta, om med- och motgångar, som Vänsterpartiet önskar att Sundsvall Pride 2018 blir en fest och hyllning till allas vår frihet att tryggt få leva med vem vi vill och att få vara den man är. När vi går i paraden på lördag, så gör vi det för att den tillfälliga asyllagen ska rivas, för att Sverige ska bli en fristad för den som flyr undan homo- och transfobi och ta ledartröjan för hbtq-flyktingars rättigheter. Vi ses i tåget.

Christiane Rüdiger & Hans Zetterkvist

Vänsterpartiet Sundsvall