• (V)alfrihet där...

(V)alfrihet där vården utförs av kommunen

För Vänsterpartiet är den borgerliga valfrihet­en en chimär. Den moderatledda koalitionen vill återigen få oss att tro att endast med en mångfald av företagare kan brukarna få den valfrihet som de vill ha. För oss är inte detta tillräckligt!

Vänsterpartiet vill se en utökad valfrihet – inom kommunens verksamheter. Det är viktigt att se till helhet­en när vi diskuterar valfrihet. Vad är det som brukarna efterfrågar? Är det månne fler företag att välja på? Nej, det är det inte. Brukarna vill ha möjlighet att välja när de ska få hjälp. De vill veta vem som kommer och de vill välja vad de ska få hjälp med.

För oss är det inte tillräckligt att Else Ammor lovar meddelarskydd till de anställda i de privata företagen. För oss är det inte tillräckligt att de ­anställda ska få rätt till heltid – när det passar företagarna. För oss är det inte tillräckligt att de anställda ska få teckna kollektivavtal.

För Vänsterpartiet är alla dessa saker självklarheter! Poängen är att skattebetalarnas pengar inte ska gå till vinster i privata företag. Ett sätt att garantera det är ­genom att kommunen är utförare.

Sundsvalls kommun satsar nu miljoner på att minska den kommunala verksamheten och i stället bygga upp en organisation där vi lottar ut brukarna till de privata företagen. Dessutom krävs en organisation för att granska deras verksamhet. Dessa miljoner skulle kunna användas för att i stället utveckla den kommunala verksamheten så att de äldre kan känna sig trygga och få den tid som de behöver och vill ha. Vänsterpartiet anser att det är innehållet som är viktigt och det är där som vi ska satsa pengar för en ökad kvalitet.

Marknadsekonomin utmålas ibland som svaret på alla frågor. Det tror inte vi. Vänsterpartiet vill ha en kombination av plan- och marknadsekonomi där kommunen står för trygghet och långsiktighet. Till skillnad från när de vinstmaximerande kvartalsekonomierna konkurrerar ut små lokala företagare eller kooperativ, som ofta har en tuff arbetssituation med upp till 80 timmars arbetsvecka, så vill Vänsterpartiet hellre att kommunen tar tillvara på personalens idéer och initiativ. Genom att arbeta med exempelvis självstyrande grupper kan personalen ha kvar sin anställningstrygghet samtidigt som de utvecklas i arbetet. Det ökar möjligheten för oss alla att behålla en demokratisk styrd välfärd med kvalitet.

Kim G Ottosson

partiföreträdare (V)

Claes Stockhaus

ledamot kommunfullmäktige (V)