• Skärp dig nu Le...

Skärp dig nu Lena Mellin

Lars Ohly frågades idag ut i SVT. Som vanligt i valrörelsen är han alldeles lysande. Han är förmodligen den enda politikern som faktiskt svarar ärligt på de frågor han får utan att hyckla om att politiken v vill föra faktiskt har förlorare, inte bara vinnare. Han är också ärlig och rak med att det finns områden som den rödgröna alliansen inte har kommit överens om och redogör sakligt för v, s och mps ståndpunkter i dessa. Man behöver inte vara överens om allt, tvärtom. Lite utrymme måste man också lämna till folket. Det är ju faktiskt helt rimligt att folkets åsikt också ska få spela in när det kommer till valet av politik efter allmänna val.

Lena Mellin i Aftonbladet skriver efter utfrågningen vad hon tyckte var sämst med Lars Ohlys framträdande. Hon svarar då: ”Han var riktigt dålig på att vara en del av en sammansvetsad allians. Till exempel vill de rödgröna ha betyg från årskurs 7 och han vill inte ha några betyg alls. Och det tänker han fortsätta tycka.”

Ja tänka sig Lena Mellin. Lars Ohly och Vänsterpartiet kommer fortsätta tycka, precis som en samlad akademisk expertis, att det är olämpligt och potentiellt även skadligt att sätta igång betygshetsen ännu tidigare än idag. Och tack och lov för det.

För Lena Mellin: vet du vilken min värsta mardröm är? I alla fall en av de värre jag faktiskt befarar kan slå in? Jo, det är att vakna upp i ett land där alla politiska partier tycker likadant. Där alla partier vill sänka skatten, alla partier vill ha betyg från åskurs sju, där alla partier har arbete som allra viktigaste fråga, där alla partier vill fortsätta kriga i Afghanistan och där alla partier totalt älskar privata vinstintressen i våra välfärdssystem. Och det förvånar mig hur en intelligent person, som man nog ändå kan betrakta dig Lena Mellin som, vill medverka till att förverkliga denna mardröm.
Skärp dig nu Lena Mellin!

Mattias Hamberg, kretiochpleti.se