• Lars Ohly: Avre...

Lars Ohly: Avregleringar är ett stort misslyckande

Snökaos och inställda tåg har ersatt biljettexpeditioner, resgods och fungerande tidtabeller. I detta läge går fyra centerpartister ut och förespråkar mer avreglering (Brännpunkt 10/1).

Vi två gamla järnvägare ser med stor sorg de förödande konsekvenser av en drygt tjugoårig styckning av järnvägens produktion. Konsekvenserna av avregleringar, privatiseringar, bolagiseringar, korta avtalstider, eftersatt underhåll och uteblivna investeringar drabbar dagligen resenärer och järnvägsanställda. Det är inget annat än ett stort misslyckande för alla dem som i sin okunnighet och nyliberala iver trodde att avregleringar var svaret.

Och nu, när människor evakuerats efter flera timmar i utkylda tåg, när konduktörer och lokförare förtvivlat försökt få fram hjälp och information till resenärer och kollegor och när tusentals tågresenärer varje dag under helgerna undrat ” hur skall det gå idag” – då kommer Centerpartiet med kravet på mer konkurrens. Det är sorgligt att de som vet minst om järnvägstrafikens förutsättningar är de som just nu bestämmer om dessa.

Om den borgerliga regeringen vill reda ut dagens ohållbara järnvägssituation så är en dialog med personalens företrädare en förutsättning. Lyssna på banarbetare och järnvägsanställda! En annan förutsättning är naturligtvis ökade investeringar i banor, fordon och verkstäder. Det går inte att fuska sig fram i järnvägsbranschen, utan det krävs seriositet och strategiskt tänkande i alla led. Järnvägsunderhåll är en av de saker man inte har råd med om skattesänkningar ska gå före allt annat och det märker vi av nu.

Att höja banavgifterna innebär ökade kostnader för resenärerna. Det betyder att de som åker tåg själva får betala mer av underhållet medan de som åker bil slipper betala. Det är en lösning bara för dem som till varje pris vill sänka skatter. Vi anser att samhället ska ta ett gemensamt ansvar för vägar och järnvägar. Dessutom vill vi gynna tågtrafiken eftersom den är miljövänlig, säker och framtidsinriktad. Därför bör avkastningskravet på SJ ersättas av ett krav på underhåll och investeringar som förbättrar kvaliteten och som innebär att tågen går och kommer i rätt tid.

Det är dags nu att inse konsekvenserna av den förda avregleringspolitiken och sluta hålla fast vid nyliberala experiment som misslyckats var de än prövats, i Sverige eller utomlands.

LARS OHLY Tågmästare och partiledare för Vänsterpartiet
LEIF LINDSTRÖM Lokförare och partistyrelseledamot för Vänsterpartiet