• Hem
  • Här är den skri...
artikel

Här är den skrivning som ordföranden i Barn och Utbildningsnämnden Annelie Luthman (FP) stoppade igår!

I tre år har Sundsvalls utbildningspolitik styrts av Koalitionen för Sundsvall. Senaste ranking från Svenska Lärarförbundet placerar kommunen på plats 275 av 290 kommuner. Utan att vilja hävda att rankingar ska styra skolans verksamhet kan vi inte annat än konstatera en djup besvikelse för de undermåliga resultaten som presenteras.
En stor anledning för de dåliga resultaten kan vi spåra tillbaka till en mycket stark, nästan religiös tro, på skolan som en marknad. Nya aktörer har bjudits in och mot Fullmäktiges beslut har koalitionen backat upp nya ansökningar, inklusive etablering av en ny skola, där vi över partigränser varit överens om en nedläggning.
Vi ogillar utvecklingen när vi ser att den kommunala skolan inte får den politiska uppbackningen som skulle behövas för att göra Sundsvall till Sveriges bästa skola 2021. Det är logiskt att om politiken prioriterar mångfald av aktörer (de flesta vinstgivande) kan man inte ägna krut till att ta itu med bristerna i den kommunala skolan eller ägna kraft till att utveckla den skolan som nämnden är huvudman för.
Flera kritiska aspekter finns där Sundsvalls utbildningsväsende kan bli bättre.
Vi har nu för tredje året visat ett behov av att se att rektorn ska vara i skolan. För det har vi avsatt medel för konferensverktyg som skulle kunna ersätta en del fysiska möten med följd av mindre kostnader på ekonomin och på miljön. Rektorns roll behöver bli tydligare och användas strategiskt. Så var målet men så tycks det inte ha blivit. Rektorns ansvar för den pedagogiska utvecklingen är värt att utveckla.
Vi fortsätter att förundras över hur man kan från skolan betala ut 650 000 kronor i hyran för Anundgårdsskolan trots att den fortsätter att vara tom. Vi har förslag på bättre användning för de pengarna. Det saknas alltid vuxen personal och vi skulle föredra att pengarna användes t.ex. till att rekrytera en extra psykolog/ kurator.
Vi noterar att den kommunala skolan inte får eller förmår att tillräckligt marknadsföra sig själv. Även om man inlett ett arbete med att lyfta fram goda exempel i pedagogiken genom Framtidsmyran så behövs en omfattande informationsstrategi som berättar om varje skola och förskola på ett lätt och tillgängligt sätt.
Den kommunala skolan fortsätter att tappa elevandelar till de allt flera privata aktörer. Under 2013 tappar skolan i Sundsvall elever i alla skolformer. Mest tappar grundskolan (1 %). I likhet med vad vi gjorde förra året ställer vi krav på att vår organisation ska arbete för att behålla eleverna och få nya. Vi beskriver här ett värsta scenario för skolan i Sundsvall. Det har nu annonserats att tre friskolor ska utöka sin verksamhet från första juli 2014. (Mimer, Heliås i Svartvik och Thorén)
Vi vill varna för denna utveckling. Det finns ingen beredskap från koalitionen trots att den välkomnar nya aktörer. Varje elev som försvinner innebär ett tapp med 15000 Kr bara i lokalbidrag. Till det läggs det skolpengen på (ca 50 000kr/elev). Det blir en dyrbar historia för skolan. Detta utan att någon rejäl förbättring kan skönjas för de elever som väljer bort den närmaste skolan.
Friskolornas utökning är planerat till 485 elever. Om alla lämnar den kommunala skolan kommer skolbudgeten som vi nu tar ställning till att minska med ytterligare 15 miljoner för andra halvåret eller det dubbla för läsåret 2014/2015, enligt nedan.
Mimer 150 elever från 1/7
Heliås-Svartvik 45 från 1/7
Thoren Framtid 290 från 1/7
Totalt 485 elever i ett halvt år.
Lokaler 3,6 mnkr
Skolpeng 12,1 mnkr

Lokalsituationen som följd av färre antal elever kommer att slå hårt på den kommunala skolans ekonomi, eftersom kommunen inte kan på kort sikt lämna lokaler, utan står kvar med samma kostnad samtidigt som vi betalar ut bidrag.
Redan idag och med kända förutsättningar är Koalitionens svar på bristande lokaler, moduler. Dessa ökar hela tiden till allt högre kostnader. Det är bevisligen svårt att planera redan idag.

João Pinheiro (S)

Hans Zetterkvist (V)

Kopiera länk