• Handlingsplan m...

Handlingsplan mot hemlöshet

Vi har nu antagit en handlingsplan i kommunen för att motverka hemlöshet
Redan idag gör kommunen en hel del insatser och genom den antagna handlingsplanen kompletterar vi med ytterligare insatser för att minska hemlösheten.
En betydande del av arbetet med att motverka hemlöshet är förebyggande insatser genom att socialtjänsten finns på plats för råd och stöd vi utebliven hyresbetalning eller vid en eventuell avhysning.  Genom bostadssociala gruppen garanterar vi att barnfamiljer inte avhyses genom om möjligt att kontraktet övertas och omvandlas till bostadssocialt kontrakt alternativt att en annan lägenhet erbjuds. Verksamheten Slink in kommer i kontakt med många hemlösa och handledarna arbetar motiverande och stödjande med olika myndighetskontakter. Verksamheten kommer i fortsättningen att arbeta mera uppsökande med målsättningen att nå fler.
Socialtjänsten arbete innehåller också insatser som indirekt fungerar som förebyggande mot hemlöshet som missbruksbehandling, individstöd till personer med psykiska funktionsnedsättningar, ekonomiskt bistånd m.m.
Den andra betydande delen i arbetet med att motverka hemlöshet är akuta boendeinsatser till våra hemlösa. Vi kan erbjuda sex platser, som vintertid utökas till åtta platser, på vårt härbärge som frälsningsarmén driver. Det finns möjlighet till stödboende, boende med bostadssociala kontrakt och skyddad boende för personer som utsätts för hot och våld. För personer med missbruksproblematik finns olika stödinsatser kopplat i en vårdkedja där boende omfattas samt insatsen ”Bostad först” som innebär att personer erbjuds ett bostadssocialt kontrakt men till skillnad från i vårdkedjan erbjuds lägenheten före eller i samband med att insatserna påbörjas.