• (V)i vill se en...

(V)i vill se en hållbar framtid

Just nu står Sundsvall inför ett vägskäl där vi politiskt ska bestämma riktning för de närmaste fyra åren. Vi måste också tänka lite längre – var vill vi vara om 10-15 år? Vilket slags samhälle vill vi bo och verka i? Hur vill vi uppfattas av andra? Och vad är miljömässigt hållbart? Det här är frågor som vi nu försöker hitta bra svar på. Politikerna i Sundsvall har enats om att utarbeta en hållbar tillväxtstrategi som pekar ut vad vi vill ha för utveckling åren framöver.

För att en hållbar tillväxtstrategi ska bli en hållbar strategi så är det otroligt viktigt att den tillväxt som skapas är långsiktigt hållbar. Tillväxten får inte i längden ske på miljöns bekostnad eller på bekostnad av sociala eller kulturella mål. Den måste fördelas solidariskt för att räcka till så många som möjligt. Tillväxten i företagen måste motsvaras av en tillväxt i det offentliga/kommunala – eftersom det är där den solidariska fördelningen framförallt sker och demokratin kan ge insyn. Tillväxt får heller aldrig vara ett självändamål.

Vad innebär då allt detta? Jo, det innebär att företagande/produktion inte ska ske med ett överutnyttjande av andra människor, djur eller natur. Personal har rätt till trygga anställningar med avtalsenlig lön och en arbetsmiljö som överensstämmer med svensk lagstiftning. Alla djur har rätt att få möjlighet att agera naturligt. Miljön ska åsamkas så liten skada som möjligt och efteråt ska den återställas till ett skick som gör att den kan leva på ett naturligt sätt. Tillväxt får heller inte ske på bekostnad av alla människors rätt till likvärdig service vad gäller skola, vård och omsorg. En jämställd och tolerant tillväxt med respekt för människans fel och brister kan ge oss de fördelar vi vill ha i form av hälsa och välfärd. Statusen att konsumera mest får komma i andra hand tycker vi i Vänsterpartiet.

Gärna tillväxt i Sundsvall, men den ska vara hållbar.

Kim G Ottosson (V)

Hans Zetterkvist (V)