• V tar nästa ste...

V tar nästa steg mot ett hållbart Sundsvall

Inför kongressen i ­januari har vi förordat Jonas Sjöstedt som partiledare. Vi är trygga i att vem eller vilka som än väljs av kandidaterna kommer det vara bra representanter och ledare för partiet.
På lokal nivå har partiet också tagit nytag, där vårt kommunalpolitiska inriktningsprogram är ledstjärnan. Vi säger tydligt nej till privatisering av offentlig sektor. Utbildning och vård ska ­bedrivas i offentlig regi för att nå bästa samordningseffekter. Sundsvall är inte till salu!

Vi vill utveckla de pedagogiska inriktningarna som redan finns i kommunens skolor. För oss är det viktigt att de finns – och att de arbetar vetenskapligt. Vi får aldrig tumma på kvaliteten och behöver vi också förbättra den kommunala välfärden där även kulturen och fritidsverksamheten tillåts utvecklas.
Vi anser det självklart att alla barn har rätt till skolgång. Därför kräver vi att även så kallade papperslösa barn ska ha rätt att gå i skolan i Sundsvall.
För oss är miljön en hjärtefråga och vi har ett ambitiöst program där vi vill ställa om kommunens fordonspark, minska energianvändningen, öka andelen lokalproducerat och ekologiskt odlad mat samt i övrigt stötta föreningars och näringslivets omställning till miljövänlig produktion.
Vi tror också på att arbeta förebyggande eftersom det kostar mindre, både för individen och för kommunen, om problemen kan lösas tidigt.
I många av frågorna är vi överens med Social­demokraterna och bildar med det en stark opposition i Sundsvall.
Vår politik bygger på tre dimensioner som tillsammans bildar den helhet som leder vänsterut. Det är den ekonomiska, ekologiska och sist, men inte minst, den sociala dimensionen. Alla tre dimensionerna ska tillgodoses i beslut och investeringar. Då får vi ett samhälle som gynnar samarbete, solidaritet och jämlikhet.
För att se till att alla våra förslag leder till ett mer jämlikt Sundsvall kommer vi under 2012 att utarbeta en handlingsplan för jämlikhet. Det är vårt nyårslöfte till alla sundsvallsbor.
Gott nytt år!
Vänsterpartiet Sundsvall genom Kim G Ottosson, partiföreträdare (V)