• Fredrik Reinfel...

Fredrik Reinfeldt, sluta lura folket

I vissa avseenden kanske man kan säga att Vänsterpartiet och Socialdemokraterna är lite omoderna. Vi kanske inte använder oss av modern psykologi som vi borde. Då menar vi inte innehållet i politiken utan det vi visar folket.

Vi tror att vi genomskådar reklam, det gör vi inte. Företag är mycket medvetna om vad som säljer och inte. Här finns inget uppdrag att informera folket om produkten, bara sälja så mycket det går. Så gör även Alliansen. Orange är deras färg. De tog en gemensam färg för att visa upp att de håller samman. Orange är också vanligtvis färgen på Fredriks slips. Han leder truppen som håller samman.

När han sitter i partiledardebatt byter han slips och sätter på sig en röd. Nej, det är inte Filippa som plockat fram den ur garderoben för att matcha Fredriks ögon, ett rent strategiskt färgval.

När man nu lagt sig till med begrepp som Arbetarpartiet får man folket att känna igen både slipsfärgen och uttrycket. Fy Fredrik!

Ni vill privatisera sjukvården. Det finns ett privat barnsjukhus i Stockholm. Där kostar det 1400 kronor per besök. Vems barn kan söka vård där? Inte är det arbetarklassens barn. Rikas barn är värdefulla men det är alla andra också.

Att två barn med samma diagnos skall behandlas olika är ett svek.

Den privata sjukvården pumpar ut miljarder kronor per år av våra gemensamma skattepengar, det gör att de gemensamma vårdinrättningarna urholkas.

Dessa miljarder går via skatteparadiset Jersey tillbaka in till ägarna i form av aktieutdelning.

Om man vill komma till rätta med vårdköer är inte privatiseringar rätt väg, inte skattesänkningar för höginkomsttagare heller. Snart har vi det som i USA, den som inte har råd att betala en sjukförsäkring får ingen vård. Får du en allvarlig sjukdom får du vård som försäkringen täcker, den täcker inte all medicin eller alla operationer. Miljoner människor saknar privata sjukförsäkringar.

Barack Obama kämpar för att föra in vad Alliansen avvecklar. I USA är sjukvården dyrast i världen men inte tillgänglig för alla. Tänk dig att vara förälder där,
är det dit vi vill?

För att få ihop Alliansens politik försöker jag tolka begreppet DINK som en ledande folkpartist i Sundsvall anammat. DINK står för ”double income, no kids”, dubbla inkomster, inga barn. Han glömde visst att han hade tre barn innan men kanske offrade dem för alliansens politik. Det agerandet säger lika mycket om mentaliteten hos borgarna som deras politik och gärningar. HINB – ”high income, no brain”.

Anders Bergström och Monica Åkerhjelm Bergström
(V) i Timrå