• (V)i ber inte o...

(V)i ber inte om LOV!

Den 1 oktober kommer LOV (lagen om valfrihet) att träda i kraft i Sundsvall. Äntligen ska vi få möjlighet att välja! Äntligen ska vi få minskade kostnader, säger Sundsvalls borgerliga koalition.
Men vad är det egentligen som händer när privata företag ger sig in i välfärdsbranschen? Plötsligt blir gemensamma åtaganden som skola och omsorg, handelsvaror och affärsidéer. Det som händer är att samhället förlorar. Vi förlorar direkt och konkret i två steg. Dels när våra gemensamma ­resurser går till vinst i stället för välfärd. Sedan när företag­en, med smarta bok­föringstricks, struntar i att ­betala skatt på vinsten.
Vi tror på ett samhälle med en solidarisk fördelning av skatter och resurser. Så om ­stora företag smiter från skatt­en blir det mera att betala för oss övriga därför att behoven av en bra skola och en bra äldre­omsorg finns ju fortfarande kvar även om skatteintäkterna minskar.
Ett innovativt och stabilt ­näringsliv behövs men vi tror att det är möjligt utan LOV.
Samhället förlorar också ­indirekt och mer subtilt. Det handlar dels om alla pengar som kommunen ”måste” satsa på reklam för att ”nå ut” till sina ”kunder” på den konkurrensutsatta marknaden som skolan och omsorgen har blivit.
Det handlar också om den ojämlikhet som systemet skapar framförallt för barn och gamla, där de barn som har medvetna föräldrar och de äldre som själva klarar av att göra medvetna val eller har engagerade anhöriga på orten, blir vinnarna. Förlorarna är de som, av olika skäl, inte klarar av detta.
I ett system av valfrihet kommer klyftorna att öka och segregationen mellan olika klasser öka. Därmed ökar otryggheten i samhället. Det finns forskning som visar på dessa konsekvenser.
Samhället och kommunen förlorar ekonomiskt då privatiseringen kräver en omfattande byråkrati för att sköta det regelverk av upphandlingar och kontroller som krävs. Tid och pengar som går till ökad administration på bekostnad av verksamheten.
Forskning visar att privata utförare i allmänhet har en lägre bemanning än kommunen och dessutom en lägre andel utbildad arbetskraft. Detta kan innebära att färre får jobb. Det kan också innebära att fler får jobb, men de får jobba per timme i stället för att vara fast anställda på heltid. De anställda får gå från en trygg tills­vidareanställning i offentlig regi till en otrygg visstidsanställning. Från heltid till deltid och med det minskar möjligheterna att vara självförsörjande.
Offentligt anställda har en lagstadgad meddelarfrihet. Det innebär att de har rätt, enligt lag, att till exempel gå ut i medierna och berätta om missförhållanden på sin arbetsplats. Den rätten har inte privat anställda. Även om den rätten skrivs in i avtal så har fortfarande arbetsgivaren rätt att efterforska vem som ”tjallat”. Det är förbjudet för ­offentliga arbetsgivare vilket ger en trygghet för de anställda.
Som lök på laxen kan vi se hur privata företag etablerar sig där det är mest lönsamt. Därför finns privata apotek i centralorten, men mer sällan i ytterområden. Därför vänder sig privata företag till attraktiva kunder. En attraktiv kund kan till exempel vara en elev utan läs- och skrivsvårigheter och med högutbildade föräldrar eller en äldre person utan ­svåra sjukdomar och som inte röker. Kommunen lämnas att ta hand om dem med extra behov vilket ökar kommunens kostnad och i förlängningen höjer det skolpengen eller vårdpengen. Något som ytterligare ökar vinstmarginalen för företagen, som ju inte har dessa extrakostnader, men som får samma betalning.
I förlängningen har alltså kommunen höga kostnader för alla äldre, oavsett om de har reella behov av extra stöd eller inte. Så, en reform som, enligt borgarna, både ökar valfriheten och minskar kostnaderna, visar sig i verkligheten bli tvärtom, den både minskar valfriheten och öka kostnaden.
Därför säger vi nej till Lov! Sundsvall är inte till salu!
Kim G Ottosson
partiföreträdare (V)