• Vi arbetar för ...

Vi arbetar för att hela Sundsvall ska leva

Vänsterpartiet arbetar för att hela Sundsvall ska leva och vi har även en politik för att göra det möjligt. Vänsterpartiets övergripande strategi bygger på långsiktighet, en utvecklad samverkan, ett större regionalt inflytande och ett tydligt samhälleligt ansvar för en grundläggande samhällsservice i hela kommunen.
För oss är det viktigt att småföretag kan växa och frodas. De skapar många arbetstillfällen.
Ett av småföretagarnas största bekymmer är tillgången på riskkapital eller överhuvudtaget möjligheten att få låna i bank till överkomliga villkor.
I Sundsvall vill Vänsterpartiet prova den modell som Skellefteå använder med stor framgång; det kommunala stödsparandet. Med ett kommunalt stödsparande kan kommunen gå in och stödja utvecklingsprojekt som till exempel nedgrävning av bredband, bevarandet av service och arbetstillfällen på landsbygden.
Allt detta är en förutsättning för att hela Sundsvall ska leva.
Till skillnad från kommunal borgen eller bidrag så förlorar inte kommunen de pengar som de använder. ­I stället kan de användas igen och igen då de finns kvar på kommunens ­konto. Med ett kommunalt stödsparande skulle kommunen till exempel kunna stödja ett byalag som vill bevara sin mack. Det ger i sin tur förutsättningar för exempelvis lantbrukarna i bygden att fortsätta handla drivmedel i närheten.
Det kan också handla om den enda livsmedels­butiken, vars alternativ ­annars är nedläggning. ­Ofta innebär det en oerhörd förlust av samhällsservice för alla boende – hushåll så väl som företagare – då butiken ofta både är apotek, post och ­paketutlämningsställe.
För oss är det viktigt att kunna stödja företag och organisationer med en bred förankring i bygden och som bedriver samhällsnyttig verksamhet. Vi hoppas därför att full­mäktige på måndag stödjer vår motion.
Med ett kommunalt stödsparande hoppas ­Vänsterpartiet att landsbygden inom Sundsvalls kommun ska kunna få ­större möjligheter att ­utvecklas.
Karin Gustavsson
ordförande (V) Sundsvall