• Valfloskler!

Valfloskler!

Monica Åkerhjelm Bergström tycker å tänker. Tänkvärt tycker jag!

Jag tänker på kommande val och hoppas att alla förstår, hur viktigt det faktiskt är. Att det våra förfäder byggt upp, under år av kamp och mod, sakta bryts ned för att utplånas och förintas. Att vårt land som varit en förebild för så många andra länder, att vår välfärd som är känd i hela världen styckas upp och säjls ut för en ringa slant, det våra förfäder betalade dyra tårar, svett och ibland blod för.

Jag mötte en kvinna som arbetar för Tyska ambassaden. Hon frågade mig varför ett parti som Vänsterpartiet måste finnas, Sverige hade väl ingen fattigdom, inget utanförskap där grupper i samhället levde segregerat. Just därför, svarade jag, för att alla låtsas att det inte finns fattigdom i vårt land eller att klyftorna faktiskt ökar. Just därför måste Vänsterpartiet inte bara finnas utan kämpa för att växa sig starkare. Vi måste finnas för att lyfta fram de orättvisor som finns i vårt vackra land, vi måste finnas för att föra den fattiges talan, den sjukes talan och den särbehandlades talan, vi måste finnas för att få fram budskapet om att många lever i ett utanförskap, att inte vem som helst har råd att gå till tandläkaren, att klyftorna i samhället ökar med borgarpolitiken som vill försvåra det fria valet i livet. Regeringen vill minska möjligheten att komplettera och läsa upp sina betyg, antagningen till universitet försämras, det blir svårare att omskola sig, samtidigt vill man satsa på lärlingsplatser. Det här är ingen vänlig gest. Det kommer att skapa ett mer segregerat samhälle, där man sänder ut signalen till folket att alla inte kan studera, att några är dömda till att arbeta för de andra, kapitalet. Kvinnan på den tyska ambassaden förstod att jag menade allvar, vi talade om välfärden, vi talade om äldreomsorgen och hon berättade hur det fungerade i Tyskland. Kvinnan på den tyska ambassaden gjorde mig ännu mer övertygad om att vi måste skynda på, annars kanske det kommer att vara för sent!

Så här i valtider kastar alla ut valfloskler. ”Vi ska leva i sus o dus i hundra miljoner år!” Jag vädjar till alla som tror på en trygg och stark stat, trygga och starka fackföreningar med trygga och starka avtal till alla på arbetsmarknaden, till alla som tycker att alla människor har rätt till lika och god sjukvård där tänderna är en del av kroppen. Jag vädjar att ni, tar er en funderare på, vilka värden som är viktiga och vad livet går ut på. Jag tror på solidaritet, att vi ger och får, till var och en efter behov från var och en efter förmåga!