• S+V+MP: Vi vill...

S+V+MP: Vi vill förbättra skolan

Barn- och utbildningsnämndens viktigaste utmaning är att fler elever når kunskapsmålen. Vi har därför tillsammans med engagerade skolledare sjösatt flera viktiga åtgärder.

Vi i den rödgröna majoriteten ser lärarna som den viktigaste resursen i skolan. Därför är vi beredda att under tre år, med start redan i år, satsa 15 miljoner kronor per år för att förbättra lärarnas löner och erbjuda ytterligare kompetensutveckling. Om vi vinner valet innebär det alltså 45 miljoner kronor till lärarna.

Det är en viktig satsning i vår strävan att bli Sveriges bästa skolkommun.

Vi vill utveckla och modernisera klassrummen och övriga lärmiljöer. Därför tilldelas grundskolan medel för ett digitalt smörgåsbord. Med start redan till höstterminen ska 300 klassrum få tillgång till trådlös internetuppkoppling, multimediakanon, digital skrivtavla bland annat. I gymnasiets samhällsvetenskapliga program görs förbättringar när det gäller att använda datorerna optimalt. Eleverna kommer att ha ökad tillgång till sina datorer via trådlöst internet.

Vi ska också bli bättre på att ta tillvara både bredd- och spetskompetens som redan finns bland lärarna i våra skolor. Två skolor, St Olofsskolan och Katrinelundsskolan, har valts ut i starten av utvecklingsarbetet. Tanken är att man utifrån beprövad erfarenhet och på vetenskaplig grund ska öka måluppfyllelsen i dessa skolor och därefter kommer alla kommunala skolor dra nytta av eller ingå i utvecklingsarbetet. I korthet går det ut på att lärarna gör en noggrann dokumentation och grundlig analys av sitt eget arbete. Därmed kan man dra pedagogiska lärdomar lärare emellan. Utgångspunkten är att varje elev är unik och därför behöver undervisningen anpassas efter varje elev i högre grad. Till utvecklingsarbetet knyts en forskare från Karlstad universitet för handledning.

Avgörande för kvaliteten i förskolan är pedagogernas kompetens. Vi i majoriteten i barn- och utbildningsnämnden prioriterar därför en satsning på fem miljoner kronor under 2010 och 2011 för att höja kompetensnivån hos dem. Även där handlar det om att ta tillvara den personal vi har och validera deras kunskaper. Det är förstås extra roligt att även den fackliga organisationen ställer sig positiv till insatsen.

Sammantaget är satsningarna ett sätt att lägga i en högre växel i arbetet med att öka måluppfyllelsen men också att skapa en mer attraktiv kommunal förskola och skola. Dessutom ökar pedagogernas kompetens, något som gagnar eleverna i slutänden.

Det tycker vi verkar bra för framtiden.

Martin Johansson, (S)
Ordförande barn- och utbildningsnämnden