• Spela musik på ...

Spela musik på torget i sommar och få betalt för det

Unik satsning på sommarjobb från majoriteten

500 stycken extra jobb för Sundsvalls ungdomar i sommar.

Sundsvalls kommun tilldelas 72 miljoner kronor av regeringen för att trygga välfärden. Detta är en engångssumma och ska hanteras som en sådan. Den politiska majoriteten prioriterar barn, unga och jobb och satsar därför 7 miljoner kronor på feriejobb för ungdomar.

Redan idag har flera kommunala förvaltningar avsatt medel för semestervikarier och feriearbetare. Den extra tilldelningen fördelas inom flera förvaltningar och kommer att ge cirka 500 unga chans att få tjäna egna pengar i sommar. Sammanlagt rör det sig om cirka 1500 ungdomar mellan 16 och 19 år som ges möjlighet att få sommarjobba i Sundsvalls kommun. Det kommer både verksamheterna och samhället i stort till gagn.

De extra sommarjobben ska inte konkurrera med redan planerade feriearbeten inom förvaltningarna utan läggs utöver dessa. Det kan vara allt från att till exempel måla staket på en förskola eller spela musik på torget, teateruppträdande, jobba med barn på fritids eller ta en promenad med någon äldre. Vi öppnar också för möjligheten att ungdomarna själva kan föreslå arbeten som ger Sundsvallsborna det där lilla extra i sommar.

<strong>Omställningsarbetet</strong>

Sundsvalls kommun står inför en stor uppgift med att klara av omställningsarbetet och som arbetsgivare tar vi vårt ansvar för att ge personalen en trygg omställning.  Vi vill säkerställa att kompetens inte försvinner och för att de som vill gå i tidig pension ska få möjlighet att göra det, avsätter vi drygt 17 miljoner till avtalspensioner. Det görs också för att inte dränera Sundsvall på ung arbetskraft.

Socialtjänsten och Barn- och utbildningsförvaltningen är de mest personalintensiva förvaltningarna i kommunorganisationen. De får därför 10 miljoner vardera för att genomföra förändringarna så skonsamt som möjligt. Socialtjänsten får ytterligare 5 miljoner för kompetensutveckling av personalen. Det kan till exempel innebära att personal inom hemtjänsten får ett bidrag till att betala körkortsutbildningen.

Barn- och utbildningsnämnden får 3 miljoner kronor för att fortsätta arbetet med ökad måluppfyllelse i skolan.

Vi vill stärka det pågående arbete mot kränkande behandlig och avsätter ytterligare 2 miljoner till det projektet.

Vi har också valt att inte inteckna alla pengar i detta skede. Vi tror oss se behov under våren som vi då har möjlighet att tillfredsställa. Vi har dock valt att satsa pengarna på människor och inte som den borgerliga alliansen i Sundsvall som valde att, innan pengarna ens kommit, inteckna allt i asfalt.

Genom försämringar av socialförsäkringssystemet har regeringen vältrat över kostnader på kommunerna.

Fördelningen av de 72 miljonerna har gjorts utifrån principen att de i första hand ska gynna verksamheter för barn och unga samt jobben i kommunen. Vi tror att en satsning inom dessa områden kommer att gynna kommunen i stort och vi ser satsningarna på avtalspensioner, kompetensutveckling och omställningsarbete som direkt kopplat till en fortsatt god välfärd. Barn och unga är vår framtid.

Anita Bdioui (S)
Kommunalråd i Sundsvall