• Omställning til...

Omställning till ett kärnkraftsfritt samhälle

Svar till Marie Melsom och Lars Persson (Fp) den 9 december i ST.

I Folkpartiets, Melsom och Perssons värld verkar kärnkraften stå för lösningen på Sveriges välstånd. Det är konstigt att två av världens stora industriländer Tyskland och Japan inte verkar lyssna på Folkpartiet utan har bestämt att riskerna med kärnkraft och kärnkraftsavfall är för stora och avvecklar.

Inte heller när det gäller kärnkraftens kostnad lyssnar Sveriges kärnkraftsägare och Sveriges tunga industri på Folkpartiet eftersom det inte finns på kartan att de bygger nya kärnkraftverk. Det är alldeles för dyrt. Det anser i varje fall tidningar som The Economist och finansgrupper som Citigroup. Istället är det förnybar energi som är framtiden. År 2011 investerades det 257 miljarder dollar i förnybar energi. Det var ett nytt rekord som kan jämföras med de globala investeringarna i ny kärnkraft på 16 miljarder dollar.

Marknaden för ny kärnkraft förväntas minska under de kommande åren. Det är enbart Folkpartiet och andra kärnkraftskramare som envist hänger sig fast vid sin tro på att kärnkraften kommer att lösa alla problem. Den bästa elen är den som inte förbrukas och en stor utmaning i framtiden är att få ner elkonsumtionen per capita. Med hjälp av minskad elkonsumtion i kombination med en ökad andel förnybar el har Sverige inga problem med att stänga av kärnkraften. Vi har också tur som har vattenkraften som en bas i vår energiproduktion.

Den som förenklar resonemangen kring energins eller rättare sagt elens framtid är inte Vänsterpartiet utan Folkpartiet. Vänsterpartiet förstår de svårigheter som Sverige står inför i omställningen från fossilt och kärnkraft till förnybara energiformer som biobränsle, sol, vind och vatten. Det är en av orsakerna till att vi tidigt lyfte frågan om hur vi ska skapa det nya fossil- och kärnkraftsfria samhället.

Därför är vi på god väg att skapa så mycket ny el genom det förnybara att prognoser pekar på ett rejält el – överskott, vilket förenklar en utfasning av kärnkraften och bidrar till att trygga de företag och jobb som Folkpartiet försöker skrämma bort.

Hicham Elkahtib, Ordförande  (V) i Sundsvall

Niklas Högdahl, (V) Miljönämnden