• Ökad invandring...

Ökad invandring ger miljardexport

Invandring ökar utrikeshandel – Ökad invandring ger miljardexport

Invandringen till Sverige ökar utrikeshandeln rejält, visar en studie som utrikesdepartementet gjort.

Enligt UD:s studie leder en ökning av invandringen med 12.000 personer till att exporten ökar med sju miljarder kronor.

Regeringen har tidigare satsat på projektet Cosmopolit, ett nätverk där företagare med utländsk bakgrund hjälper varandra och svenska företag att snabbare ta sig in på nya och oprövade marknader.

Råd bildas
Nu bildar handelsministrer Eva Björling (M) ett råd som hjälpa till att öka Sveriges handel med framförallt Mellanöstern och Afrika.

-De kan hjälpa mig med hur vi blir bättre på att främja i andra länder och hur vi utvecklar våra verktyg, säger Björling till Rapport.

Ara Abrahamian
En av dem som ingår i rådet är brottaren Ara Abrahamian. Han har med hjälp av sina idrottskontakter i flera år hjälpt stora och små företag att etablera sig i de forna öststaterna, något han ofta gjort utan att få någon ersättning.

-Allt handlar inte om pengar. Det handlar om att hjälpa människor, det handlar om att hjälpa små och stora företag att etablera sig i länder som kallas tredjeländer, länder som de inte vågar att åka till själva. Det gäller att ta första steget, sedan behöver de kanske inte mer hjälp när de fått de rätta kontakterna på rätt nivåer.

Helena Nosti, Rapport SVT
Publicerad 23 juni 2010