• Missade du Väns...

Missade du Vänsterdagarna?

Här har du en chans att se några av de bästa seminarierna i efterhand! Klicka på rubriken för att komma till ABF Play.

Den nya fattigdomen

Fattigdomen i Sverige ökar. Fler är arbetslösa, med allt sämre ersättningar. Lönerna hålls tillbaka också för många som har jobb när arbetslösheten ger arbetsgivarna rea på arbetskraften. Hur mår människorna med den här arbetsmarknaden? Hur ser den nya fattigdomen ut?I panelen: Tapio Salonen, professor i socialt arbete,Rickard Stenberg, Verdandi och Åsa Linderborg, kulturchef på Aftonbladet. Moderator: Karin Rågsjö.

Feministisk offensiv (del 1   del 2)
För drygt tio år sedan kallade sig alla ledande politiker för feminister. Nu är feminismen tillbakapressad i samhällsdebatten. För att vända den negativa trenden har Vänsterpartiet dragit igång en feministisk offensiv för att sätta de feministiska frågorna på dagordningen både inom och utanför Vänsterpartiet. Ida Legnemark och Martina Nilsson från partistyrelsen berättar hur det ska gå till, vilka frågor som ska lyftas och vad som kan göras ute i partiföreningarna.

En välfärd fri från kommersiella intressen
Vänsterpartiet har tydligast profilerat sig som det parti som motsätter sig att det tas ut vinster från skattefinansierad välfärd. Partiledare Jonas Sjöstedt går igenom partiets strategi, argumentation och förslag för att avkommersialisera och utveckla välfärden. Både genom förslag till ny lagstiftning, och genom att visa på lokalt arbete som genomförs i vänsterstyrda kommuner redan idag.

Nina Björk – feministiska utmaningar
Nina Björk har ända sedan debuten med boken »Under det rosa täcket« 1996 varit en av Sveriges mest profilerade feministiska tänkare. Vi är glada att kunna presentera henne på Vänsterdagarna i Malmö med ett spännande föredrag om hur vi kan arbeta för att sätta feminismen högst på den politiska agendan. Svaret på många av vänsterns frågor kring rättvisa och jämlikhet handlar om kvinnors rättigheter. Samtidigt lever vi i en tid då kvinnors rättigheter runt om i världen ifrågasätts i växande utsträckning.

När vänstern regerar
Vänsterpartiet sitter med i majoritet i 29 % av landets kommuner och i nära hälften av landets landsting och regioner. Gör det någon skillnad? På vilket sätt? I Fagersta har Vänsterpartiet styrt med egen majoritet under tre mandatperioder och har enligt Sveriges Kommuner och Landsting den mest välskötta ekonomin. I Malmö och Umeå är Vänsterpartiet med i majoritetsstyret och har genomfört förskola på obekväm arbetstid och satsningar mot ungdomsarbetslöshet. Medverkande: kommunalråden Stig Henriksson, Fagersta, Hanna Thomé, Malmö ochTamara Spiric, Umeå.