• Förskolan

Förskolan

Kommunfullmäktige i Sundsvall har röstat nej till införande av vårdnadsbidrag. Vi väljer att bygga ut barnomsorgen för alla, istället för ett vårdnadsbidrag för väldigt få. En ersättning på endast 3000 kronor i månaden gör att det är ett fåtal som kan nyttja vårdnadsbidraget. Vårdnadsbidragets konstruktion gör det dessutom mycket kostsamt för kommunerna, så kostsamt att även många borgerligt styrda kommuner avstår från att införa det.

Grunden till ett tryggt och utvecklande liv läggs i barnåren. Därför väljer majoriteten, S-V-MP, i Sundsvall att prioritera förskolan. Vi har lyckats minska barngrupperna med i genomsnitt snart ett barn per avdelning  Det tycker vi är ett mycket gott resultat. Vi klarar dessutom av att ge alla barn en förskoleplats inom tre månader. Detta tack vare en kraftig utbyggnad av förskolan med 50 nystartade avdelningar sedan  augusti 2005.

I de förskoleenkäter som vi genomför till föräldrarna får förskolan mycket höga betyg. Det är främst tack vare personalens goda insatser dag efter dag, året om. I Sundsvalls kommun genomför vi en stor utbildningssatsning för vår personal i förskolan. Den kallas Utveckla förskolan inifrån. Utbildningen kommer att göra personalen ännu duktigare och därmed kommer den kommunala verksamheten att bli ännu bättre för barn, föräldrar och personal. Vi är stolta över förskolan och dess personal.

Martin Johansson (S) Mattias Rex (MP) Hans Zetterkvist (V)