• Ett rikt parti ...

Ett rikt parti men ändå fattigt

För Vänsterpartiet har det länge varit en självklarhet att varannan plats ska tillsättas av en kvinna. Vi har dessutom lyckats med bedriften att engagera småbarnsföräldrar. Hela sex av de åtta första namnen på listan är småbarnsföräldrar. Detta är resultatet av ett målmedvetet arbete där vi gör det möjligt även för småbarnsföräldrar att vara aktiva. Vi tror att det är bra för de människor som röstar på oss att våra ledamöter finns mitt i vardagen. Vi vet vad det innebär att vara småbarnsföräldrar, kvinnor, män och aktiva.

Vid en närmare titt på valsedlarna till kommunvalet i Sundsvall så ser man att så gott som vartannat namn är en kvinna. Till och med (M) som tidigare deklarerat att man inte kommer att främja ”varannan damernas” har lyckats finna kvinnor. Men ett undantag finns nämligen (C). Inte ens en tredjedel av C-namnen tillhör en kvinna. Man kan tycka att det är märkligt att man som ett ­modernt parti inte lyckas engagera fler kvinnor. Det är lätt att anta att (C) har en föråldrad patriarkal struktur. Eller vad säger du Reinhold Hellgren?

Christiane Rüdiger,
ordförande Vänsterpartiet, Sundsvall