• En seger för vä...

En seger för välfärden

Nu har vi en överenskommelse om vinster i välfärden. Vänsterpartiet har fått S/MP-regeringen att gå med på att skattemedel ska gå till de verksamheter de var avsedda för och vi är överens om att skapa en välfärd utan vinstintresse. Det är en seger för välfärden.

För Vänsterpartiet är det här en stor framgång. Jag vill tacka alla er som på gator och torg har slitit för en välfärd att lita på, alla som har diskuterat vinster i välfärden på jobbet, på insändarsidor och i sociala medier. Alla ni som satte upp ”inte till salu”-skyltar och alla ni som gång på gång har berättat om vinstjakt, riskkapitalbolag och knäckebrödsskandaler. Genom att vi alla tillsammans har byggt upp en press i vinstfrågan har vi nu nått fram hit.

De områden som omfattas är vård (sjukhus och primärvård), äldreomsorg (hemtjänst och äldreboenden), HVB-hem samt skola och förskola. Det är de områden som Vänsterpartiet har drivit en lagstiftning för. Överenskommelsen innehåller även bland annat skarpa formuleringar om LOV och att vid offentlig upphandling av tjänster ska det ställas krav på kollektivavtal eller löner och villkor på minst samma nivå. Det ingår regler om att universitets- och regionsjukhus inte ska kunna säljas ut och att lagen ändras så att privata försäkringspatienter inte kan gå förbi i kön i den gemensamt finansierade vården. Hela överenskommelsen finns att läsa på vår hemsida.

Vi har fått regeringen att gå med på att de ska genomföra detta och lägga en gemensam proposition senast under 2016. För att få ny lagstiftning på plats krävs beslut i riksdagen och att inte en majoritet då skriver ihop sig för att behålla vinsterna. Det är en utmaning som varje förslag från den här regeringen kommer att möta eftersom den inte har majoritet. Vi vet också att många privata bolag kommer att göra allt de kan för att få fortsätta ta ut vinster. Det kommer att blåsa hårt i debatten och processen kommer att kräva mycket jobb från oss. Samtidigt vet vi ju att vi har ett stort folkligt stöd för detta. Välfärden ska vara till för eleverna, patienterna och de äldre, inte för ägarnas plånböcker. Vinstintresset ska bort och vi ska se till att få en välfärd att lita på. Den överenskommelse vi nu slutit med regeringen är ett historiskt steg för att lyckas med detta.

Jonas Sjöstedt, partiordförande