• En heldag med U...

En heldag med Ulla

Dagen började med ett studiebesök på förmiddagen, Ulla kom direkt från tåget med Kim som bistod med skjutshjälp under dagen. Åke, Hicham och Dan var med också. Studiebesöket på Skönsmons hemtjänst var uppskattat av Ulla som länge använt dem som ett positivt exempel på personalinflytande.

Nu fick hon mer kött på benen, och siffror som visade att personalen var friskare, personalomsättningen lägre, nöjdheten bland brukarna i centrum och med lägre kostnader än några andra hemtjänstgrupper i Sundsvall.

Vid lunchtid for vi till Stora torget för att höra Elin Morén, Christiane Rüdiger och Ulla Andersson tala.

image (3) image (2) image (1)

Även vår räddningspatrull var med på Torget!

image

Efteråt gick vi till Tant Anci & Fröken Sara för att kolla om de nya ägarna har kollektivavtal. Vi hade en pratstund med den nya ägaren som bedyrade att hon skulle kolla upp det där med kollektivavtal, de har avtal med Visita, men visste inte så mycket mer. FORA-försäkringarna hade de i alla fall betalat. Vi bestämde oss för att äta och återkomma inom en månad för att kolla upp hur det gått med kollektivavtalet.

Efter lunch gick jag och Ulla till kontoret för att i lugn och ro kolla mejlen, läsa debattartiklar och stöka undan lite innan vi, tillsammans med Kim, for till socialtjänstens kontor. Med på studiebesöket var även Christiane och Dan. Det var ett deprimerande möte där socialtjänstens akuta situation framstod tydligt. För få handläggare som ska handlägga allt svårare ärenden. Till råga på allt så är det svårt att få tag på både familjehem och HVB-hem. Allt detta tillsammans gör att sjukskrivningarna gått i taket, många slutar sitt arbete och då kommer det istället nya, som måste skolas in – vilket tar tid. Det blir som ett moment 22, och enda lösningen är fler personal samt kanske ett nytt arbetssätt.

Efter det så hastade vi sedan mot radiohuset där Ulla skulle medverka i Studio1 i en debatt mot Martin Ådahl (C), ni vet han med tjänstehjonen. Den klarade hon såklart galant och sedan skyndade vi vidare till Quality Hotel för nästa debatt: #sundsvalltycker. Debatten höll bra klass, men tyvärr hade de andra partierna bara lyckats hitta ”gubbar” för att representera dem. Ulla lyste desto klarare! Då debatten drog över hann Ulla inte med extraduellen som arrangörerna ville ha mellen Ulla och Stefan Attefall. Så fick det bli, sista tåget ville hon inte missa!

Petra Modée