• En enig nämnd f...

En enig nämnd föreslår nedläggningar av flera grundskolor

Idag har den kommunala grundskolan höga lokalkostnader eftersom den inte anpassats till de befolkningsförändringar som skett och etableringen av fristående skolor. Sedan 2003 har den kommunala grundskolan tappat 1300 elever. Om några år kan den ha förlorat så mycket som var femte elev. Vi vill utveckla skolan och ge lärarna möjlighet att ge bättre stöd till eleverna och öka måluppfyllelsen. Vi vill också stärka den kommunala skolans konkurrenskraft.

Därför kommer barn- och utbildningsnämnden under de närmsta åren att fokusera på:

– Lägre lokalkostnader (Resurser där de behövs)

– Metodutveckling och kompetensutveckling

– Språk och matematik

– Flickors och pojkars lärande

– Arbetsro och nolltolerans mot kränkande behandling

– Marknadsföring och profilering av kommunala skolor

– Lyfta goda exempel – lära av varandra

Vi föreslår också satsningar för att stärka den kommunala skolans konkurrenskraft. För att behålla och utveckla Bergsåkers skola som ett attraktivt alternativ föreslår vi en upprustning av den. För att utveckla den kommunala Montessoriskolan utifrån den efterfrågan som finns utvecklar vi den till en F-9 skola. Även Nedansjö skola byggs om för att förbättra deras förutsättningar.

Friskolorna ska inte ses som ett problem i detta sammanhang. Blott det faktum att de klarat att växa i den takt de gjort visar att de fyller ett behov bland lärare, elever och föräldrar. Vi ska dra lärdom av de fristående skolorna. En fråga som ofta kommer upp är den kommunala skolans möjligheter att marknadsföra sig och konkurrera med de fristående skolorna. Nämndens åsikt är att Sundsvalls skolor inte bara ska tillåtas profilera och marknadsföra sin verksamhet. De ska aktivt uppmuntras till det.

Det första och mest akuta problem som måste åtgärdas är överskottet av skolans lokaler. På barn- och utbildningsnämnden den 21 november kommer vi därför att föreslå förändringar som ska sänka skolans lokalkostnader och stärka den kommunala skolans långsiktiga konkurrenskraft. I vårt förslag har följande principer varit vägledande:

– Små barn ska inte behöva flytta

– Små barn ska inte tvingas resa långt

– Elevernas bästa utifrån de förutsättningar som finns har varit ledande i varje del i beslutet,

– Pengar som frigörs stannar i skolan

– Integration

Vårt förslag innebär att:

– Öde skola läggs ner. Eleverna flyttas till Vibackeskolan.

– Ljustadalens skola förändras, år F-3 samlokaliseras med år 4-9.

– Anundgårds skola förändras. F-2 flyttas ihop med förskolan, de äldre barnen flyttas till Lidens skola.

– Bergsåkers skola rustas upp. Det möjliggör en nedläggning av Österro skola 2011, eleverna kan då flytta in i Bergsåker skola. Beslut om det fattas senare.

– Bredsands och Svartviks 6-9 elever flyttas till Nivrenaskolan. Svartviks 4-5 flyttas till Bredsands skola.

– En utredning tillsätts om långsiktiga förändringar av Matfors skolområde.

– Stenskolan i Skönsberg lämnas. Eleverna flyttas till Haga/Katrinelunds skola.

– Nacksta skola läggs ner. Eleverna flyttas till Höglundaskolan.

Vi kan inte garantera att alla klasser kommer att kunna hållas ihop. Vi kan heller inte lova att alla lärare kommer att följa med "sina" elever. Vi är fullt medvetna vilka konsekvenser detta förslag kommer att innebära för berörda lärare, elever och föräldrar. Vi förstår den oro, rädsla och ilska som många upplever när det tar del av vårt förslag. Vi är samtidigt medvetna om konsekvenserna av att inte göra något. Vi känner oss därför trygga i det förslag vi lägger.

Vårt förslag innehåller nedläggning av flera skolor. Totalt minskar skolans lokalkostnader med 12 miljoner kronor. En del av de resurser som frigörs kan komma att bekosta lokaler till de skolor som öppnar de närmsta åren. I samband med förändringarna kommer vi även att föreslå en anpassning av den centrala administrationen, samordning av kringkostnader på skolorna och samordning av lärare och annan personal på skolan. Vår målsättning är att Sundsvalls kommunfullmäktige ska kunna ta ett enhälligt beslut i slutet på januari nästa år.

Martin Johansson (s)

Elisabeth Eng-Åkerlund (s)