• Det blir Vänste...

Det blir Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Centerpartiet som ingår i ett majoritetssamarbete under kommande mandatperiod.

Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet har nu kommit fram till en gemensam överenskommelse för att kunna ingå i ett majoritetssamarbete i Sundsvall under kommande mandatperiod.

– Vi är väldigt glada över att ha kunnat landa i en överenskommelse. Redan för fyra år sedan var vi tydliga med att vi ville bygga ett långsiktigt samarbete och det känns riktigt tryggt att nu gå in i en ny mandatperiod tillsammans med Centerpartiet och Vänsterpartiet. Våra tre partier trivs ihop, litar på varandra och har mycket gemensamt politiskt, säger Niklas Säwén, ordförande Socialdemokraterna i Sundsvall.

– Vi är nöjda med det samarbete vi haft de senaste fyra åren. Nu ser vi fram emot en ny, givande mandatperiod. Att Centerpartiet har gått starkt framåt här i Sundsvall tar vi som en signal från våra väljare på att man är nöjd med den politik som bedrivits. Man ska kunna känna igen sig i våra centerfrågor i den här majoriteten tillsammans med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet, säger Hans Forsberg, ordförande Centerpartiet Sundsvall.

– Vi ser fram emot ytterligare en mandatperiod tillsammans med Socialdemokraterna och Centerpartiet i regering. Våra partier har mycket gemensamt, framförallt ser alla tre partier vikten av att arbeta med miljö- och klimatfrågorna, vilket är en förutsättning för att vi ska lyckas, säger Karin Gustavsson, ordförande Vänsterpartiet Sundsvall.

Vilka som blir kommunalråd, vice kommunalråd och oppositionsråd samt fullmäktiges ordförande och vice ordförande beslutas under kommunfullmäktiges sammanträde den 29 oktober.

Den politiska inriktningen för utveckling av Sundsvalls kommun handlar om arbete för

• ett Sundsvall som håller ihop
  • en likvärdig skola
  • en trygg vård och omsorg
  • ett Sundsvall som växer
  • ett hållbart Sundsvall.