• De borgerliga v...

De borgerliga vill avveckla, inte utveckla, arbetsrätten

Moderaterna brukar hävda att de gillar LAS och att de inte vill försämra arbetsrätten. Men faktum är att regeringen redan har gjort flera ingrepp som försvagat löntagarnas ställning – till exempel försvagat anställningsskyddet och begränsat strejkrätten.

För ett par år sedan drev den borgerliga regeringen igenom förändringar i lagen om anställningsskydd, LAS, som gör att arbetsgivare kan anställa människor på olika former av visstidsanställningar under flera års tid och på så vis kringgå anställningsskyddet.

Detta är bara ett exempel på hur de arbetsrättsliga reglerna försämrats sedan den borgerliga regeringen vann valet 2006 – trots att Moderaterna säger sig värna arbetsrätten och Lagen om anställningsskydd, LAS.

Fler exempel, både på förändringar som redan har genomförts och på förslag som finns i de borgerliga partiernas program, hittar du i LO-TCO Rättsskydds rapport Arbetsrätten med en borgerlig regering. Det är en dyster läsning som visar att de borgerliga partiernas ambition är avveckla, inte utveckla, arbetsrätten.

Läs LO-TCO Rättsskydds rapport: Arbetsrätten med en borgerlig regering

Skribent