• Borgerliga oppo...

Borgerliga oppositionspolitiker i alliansen?

Senaste tiden har företrädare för borgerligheten gått ut och kritiserat den egna utförsäkringspolitiken på sjukförsäkringsområdet. Först ut var centern, nu senast kristdemokraterna. Med bekymrat rynkade pannor träder företrädarna fram och talar om de brister i försäkringen som sjuka, utförsäkrade och politisk oppostion har skrikit sig hesa om sedan de föreslogs.

-Hela syftet med försäkringen är att man ska känna en ekonomisk trygghet när man är för sjuk för att arbeta. Samtidigt måste man få hjälp och stöd att komma tillbaka om man har en arbetsförmåga. Om vi inte lever upp till det har vi inte levt upp till det sjukförsäkringen syftar till, säger Emma Henriksson (KD).

Om man inte visste bättre skulle man kunna tro att Emma Henriksson företräder oppositionen. Det gör hon inte. Hon är en i raden av borgerliga politiker som ikläder sig rollen som egen opposition utan att bottna i verklig vilja till förändring.

På dagens socialförsäkringsutskott valde vi i S, V och MP ändå att ta borgarna på ordet och föreslå ett gemensamt utskottsinitiativ för att åtgärda sjukförsäkringens mest akuta brister.
Svaret från borgerliga majoriteten var talande: man vill avvakta utredningen som presenteras i mars. Så mycket för verklig viljan till förändring av det omänskliga regelverket. Men avvaktan på utredningen betalar inte hyran för dem som redan dagligen drabbas.