• ALLIANSEN MED B...

ALLIANSEN MED BYXORNA NERE!

Gruppledarna för de fyra allianspartierna i Sundsvall har den 10/7 i ST svarat på en insändare från majoritetsföreträdare – Claes Stockhaus (V), Cathrine Edström (S) och Mari Anne Andersson (MP) – i Service- och Tekniknämnden. De beskyller dessa för en bedrövlig beskrivning av vad alliansen presenterat när det gäller satsningar på drift och underhåll av gång- och cykelvägar (GC-vägar) samt alliansförslaget om en ny rondell i Sidsjö. De påstår att de tre majoritetsföreträdarna inte begriper budgetprocessen! Man tar sig för pannan. Snarare är det så att alliansen antingen gjort en dunderblunder eller så mörkar man medvetet för väljarna i hopp om att ingen skall märka något förrän valet är över. Som ordförande i Service- och Tekniknämnden går jag nu in och svarar för alla tre. Jag citerar från alliansens insändare: ”Avsättningar för drift- och underhåll av vägar, då även GC-vägar ingår redan. För åren 2013 och 2014 vill vi inte bara behålla de resurser som finns idag. Vi föreslår att de skall utökas med 10 miljoner årligen.” slut citat. Alliansföreträdare: var ni vakna när ni gjorde ert budgetförslag på detta område? Vilka resurser avser ni för åren 2013 och 2014? I planeringsförutsättningarna som vi båda sidor har som underlag för åren 2011 till 2014 framgår det att från år 2013 försvinner 33 miljoner på drift och underhåll av vägar. Från samma år försvinner dessutom 22 miljoner från fastighetsunderhåll. Hur kan ni då påstå att samma resurser finns kvar som idag?? Vi i majoriteten täcker upp detta bortfall i planeringsförutsättningarna och lägger dessutom mer därtill eftersom behoven är eftersatta. Ni i alliansen skall dessutom ta på er ytterligare drift och underhållskostnader genom att föreslå en ny rondell. Allt detta påstår ni att ni fixar med ett tillägg på 10 miljoner årligen. Hur man än räknar så blir det i verkligheten betydligt mindre resurser med ert förslag – inte mer som ni påstår. Återigen – man tar sig för pannan. Snacka om att överraska er alliansföreträdare med byxorna nere! Nej, nu är det dags att ni kommer upp till bevis. Har ni gjort en dunderblunder eller tänker ni bluffa er genom den lokala valrörelsen i Sundsvall? Väljarna har rätt att få besked – innan valdagen!

Claes Stockhaus (V)
Ordförande i Service- och Tekniknämnden